Att vara blind

Tänk er att leva i en värld som bara består av ljud och dofter. En svart – kolsvart värld. Tänk er att födas i denna svarta värld. Helt utan förmågan att se. Tänk er att födas helt blind. Tänk er att aldrig kunna se någonting. Tänk er vad mycket man skulle gå miste om.


Jag såg nyss ett program
från SVT 1, Rebellen hette det. Där var en gammal elev till min mamma med. 11-åriga Frida från Forshaga. Frida är helt blind och föddes så. En del blinda kan se skillnad på ljus och mörker, det kan inte Frida. För henne är det svart hela tiden.

Frida får i programmet frågan: Om du får önska dig vad du vill, vad skulle du önska då? Att jag får fler kompisar att leka med, svarar hon. Jag har aldrig riktigt tänkt på det tidigare, men förstå vad svårt de blinda har det. Barnens i Fridas ålder springer iväg och leker på rasterna, men hon kan inte vara med. Hon kan varken springa ikapp dom när de har gett sig av, eller vara med att leka för hon kan ju inte se. Reportern ställde sedan frågan: Du skulle inte önska att du kan se då? Då svarade Frida: Jo det är min allra högsta önskan men efter det är det att få en vän.

Jag blev så otroligt tagen av det här. Att vara blind eller döv är ju inget man funderar över speciellt ofta, aldrig skulle jag nog våga påstå. Alla vi som kan se och höra är så otroligt lyckligt lottade! Världen är så mycket lättare och inte alls lika komplicerad för oss som för någon som inte kan se.  


Här kan ni se på programmet
, det är verkligen värt att titta på. Klicka på missade du programmet och välj program 3 från 4/10. Inslaget om Frida börjar efter ca 11 minuter.


Kommentarer
Postat av: Alexandra Neldel

very intersting site ..congratulation..


Kommentera inlägget här:

Ditt namn eller alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress (Det är bara jag som ser den):

Blogg eller hemsida? Skriv adressen här:

kommentarer:

Trackback