Snoppdoktorer och tidig sexualundervisning

Igår var verkligen en riktigt bra dag. Jobbade från halv åtta till fyra, det är verkligen världens goaste barn på det där dagiset. Så söta. Det gick skitbra att jobba, fick till och med vara ensam med alla barn en dryg timme och allt flöt på. Förutom att det var några som bråkade samtidigt som jag skulle byta kläder på en liten kille som kissat på sig, jag har ju inte mer än två händer så då fick jag fullt upp. Det löste sig dock och sen var allt frid och fröjd. Jag verkligen hoppas att jag får komma tillbaka till den avdelningen snart igen för jag har redan fallit för några av dom små. Speciellt dagisets egen Emil i Lönneberga kopia - inte personligheten kanske, han är inte riktigt så busig, men han ser verkligen ut som Emil och ibland låter han som honom också.

Efter jobbet bjöd jag in mig själv hos Rebecka med familj, blev bjuden på mat och fika och sen kom Johan och vi åkte in till stan för att kolla på hockeyn tillsammans med ett gäng. Det var trevligt och det är nu min rubrik får sitt svar. Efter att en spelare hade fått sig en smäll och blödde ganska ordentligt och blev hjälpt av lagets doktor, så sa jag: tänk att vara hockeydoktor och bara laga sådana där skador hela tiden, varpå Rebecka säger: När vi var små hade vi honom som doktor i skolan, då kallades han för snoppdoktorn. Ja emellan dom två citaten hann vi prata om en hel del hockeydoktor-relaterat material, men det är ju inte vesäntligt för historien. Jag blev i alla fall väldigt snopen av att han kallades snoppdoktorn och undrade givetvis varför och anledning var så enkel att han ju faktiskt hade som uppgift. Att kolla på killarnas snoppar för att se att allt stod rätt till alltså. Det visade sig som så att jag var den enda som inte visste om detta fenomen. För mig är ju det här något som man aldrig har pratat om, jag har aldrig hört nån kille nämna att skoldoktorn klämmer en på snoppen, men de pratade man tydligen om i Forshaga, där de också fick en lättare form av sexualundervisning redan på mellanstadiet.

Nu till anledningen att jag berättar detta, förutom att jag tycker att det är lite roande, var det på alla skolor förutom den jag gick på vida känt att detta var vad skoldoktorn gjorde och fick man även sexualundervisning så tidigt? Ni som gått på samma skola som jag, fick vi det? Är det bara jag som har dåligt minne, eller var vi helt enkelt för fina för att prata om snoppdoktorer och sexualkunskap?

Ett förtydligande: Det är inte så att jag inte kan förstå att detta har pågått eller att jag tycker att det är konstigt, det jag tycker är konstigt är att man faktiskt pratade om det. I min värld har man aldrig pratar om sånt här. Sexualkunskap hade vi säkert, men jag kommer inte alls ihåg det. Det är alltså pratandet öppet om detta med snoppdoktorn som gör mig lite konfunderad.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej. Jag har aldrig hört talas om det? Låter konstigt? Det var nog bara den där enstaka skolan i Forshaga, får vi nästan hoppas. Kram Johanna

Postat av: kneilja

hahahahaha,... va de då du sa att vi har fobier? :D :P
hahahaha.. du är bäst ;D. love

2008-02-13 @ 21:22:09
Postat av: carolina

haha det där stämmer så bra om forshaga, gick så många rykten om vad han/hon gjorde med killarna när det var dags för undersökningar :D Du förresten, såg ditt sms häromdagen, men försent så jag tänkte ringa till dig men glömde.. Hade du det bra? :D Hört något ifrån norge?

2008-02-14 @ 00:04:29
URL: http://carolinamagnusson.blogg.se
Postat av: carolina

ok vad bra då! :) Nej jag har inte hört något faktiskt.. börjar bli lite nervös nu ;P Närå.. men de hör snart av sig.. kan ju inte gå miste om oss liksom!

2008-02-14 @ 11:05:27
URL: http://carolinamagnusson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn eller alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress (Det är bara jag som ser den):

Blogg eller hemsida? Skriv adressen här:

kommentarer:

Trackback