Visnorna från min barndom

Vi har under middagen idag återigen kommit in på vilka konstiga visor vi sjöng när vi var små. Och glada satt vi hela familjen tillsammas, vi middagsbordet, och sjöng. Och nu tänker jag dela med mig av två av våra favoritsånger. Läs, njut eller fundera!

Lincoln-Visan

Har ni hört den förskräckliga händelsen,

den är sann ty den hända just nu,

när kungen av Nordliga Amerika

blev skjuten, ja skjuten mitt itu.


Tjolahopp tjang tjong faleladala,

tjolahopp tjang tjong fallirej.

när kungen av Nordliga Amerika

blev skjuten, ja skjuten mitt itu.


Han gick ut för att se kommedianterna

för det roade Hans Majestät

Men inte kunde han väl tänka,

att han skulle bli skjuten just för det.


Tjolahopp tjang tjong faleladala,

tjolahopp tjang tjong fallirej.

Men inte kunde han väl tänka,

att han skulle bli skjuten just för det.


Men då kom det en bov genom dörren,

usch, så hiskeligt ful han såg ut!

Och i näven så bar han ett geväder,

som var laddat med kulor och med krut.


Tjolahopp tjang tjong faleladala,

tjolahopp tjang tjong fallirej.

Och i näven så bar han ett geväder,

som var laddat med kulor och med krut.


Och så sköt han den kungen i planeten

så att huvudet skutta från hans hals,

och bloden den spruta på tapeten*,

och kammartjänarn ropa: va befalls?


Tjolahopp tjang tjong faleladala,

tjolahopp tjang tjong fallirej.

och bloden den stänkte på tapeten,

och kammartjänarn ropa: va befalls?


Och så la de kungen på ett papper

och strök balsamir i hans hår.

Och kungen han tog sej åt huvet

och sa: Aj, aj, aj så illa jag mår.


Tjolahopp tjang tjong faleladala,

tjolahopp tjang tjong fallirej.

Och kungen han tog sej åt huvet

och sa: Aj, aj, aj så illa jag mår.



Och så dog den beskedlige konungen

och är salig, jag tänker, just nu.

Men den onde må taga boven,

som sköt den kungen mitt itu!


Tjolahopp tjang tjong faleladala,

tjolahopp tjang tjong fallirej.

Men den onde må taga den boven,

som sköt den kungen mitt itu!


-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

Hottentottvisan

Långt ner i mörka Afrika
vid floden Chikahdoa
där bodde det en negergrabb
som hette HoaHoa
Och han gick inte klädd som vi
nej, kläder struntade han i
Men detta gjorde inte nåt
för han var en äkta hottentott

Han bodde i en negerkral
för det gör hottentotter
Där bodde också kungen själv
och kungens fru och dotter
Han var en tjock och munter man
och ring i näsan hade han
Det tyckte han var riktigt flott
för han var en äkta hottentott

Och byn den låg vid flodens strand
med skog på alla kanter
Och lejon strök i skogen kring
och vilda elefanter
När Hoa gick i skogen ut
så tog han alltid med sitt spjut
För passa sig för stort och smått
det måste en äkta hottentott

En kväll när alla låg och sov
det hördes nåt som prassla
Och Hoa vakna plötsligt opp,
det tissla och det tassla
Och Hoa som var mycket klok
begrep att nånting var på tok
Och snart så hade han förstått
att detta var ingen hottentott

Det var inga lejonsteg
det kunde Hoa höra
Det är nog Babo-stammens folk,
vad har de här att göra?
På rövarstråt är dem förstås
och tänker överfalla oss
Då är det kanske lika gott
att väcka varenda hottentott

Så smög han ut och lyssnade
med handen bakom öra
Sen kröp han fram till trummorna
och nu ska ni få höra
Den största trumman tog han sen
och började att slå på den
Det bullrade som skarpa skott
och ut kom varenda hottentott

När rövarna kom stormande
då var det ingen fara
För hottentotterna stod
med spjut och bågar klara
När rövarna fick detta se
de ville inte vara med
De vände och fick väldigt brått
tack vare en liten hottentott

Och kungen han var väldigt glad
och det var allesamman
Och kocken bjöd på mjölkchoklad
och allt var fröjd och gamman
Sen blev det dans till ljusnan dag
till kungens stora välbehag
Han dansa både swing och hopp
för det gör en äkta hottentott

Och kungen sa: Jag Hoa gör
till prins bland hottentotter
Och du ska få en kokosboll
och dessutom min dotter
Bland alla mina svarta män
ska du få bli min bäste vän
Och följa mig i tort och vått
för du är en äkta hottentott!

Hottentott visan, dock på norska men lika bra för det.


* Den här frasen var vår (alla barnens) favorit, då tog vi i för kung och fosterland!


Ja, vad säger man? Det var tider det. Och en fin tradition som jag ska föra vidare till mina eventuella barn.

Kommentarer
Postat av: P.

Den om hottentotterna lär man väl inte sjunga idag?

Postat av: Sara

Inte helt rumsrent kanske??

2007-10-31 @ 21:18:23
URL: http://annimoll.blogg.se
Postat av: Welcomesmallville

many thanks for your dedications to this world

2008-01-03 @ 22:37:40
URL: http://welcomesmallville.blogspot.com
Postat av: tob

vet du var man kan ladda ner denna (hottentott)? det är ju en odödlig klassiker ;)

2008-05-09 @ 08:49:33
URL: http://toobz.blogg.se
Postat av: tobias

det hade verkligen uppskattats.. jag har inte lyckats hitta den någonstans :(

2008-05-10 @ 18:11:06
URL: http://toobz.blogg.se
Postat av: Iris

Grym design du har på din sida. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

2012-03-18 @ 19:07:37
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Nora

Hej! Jag har själv tänkt att börja blogga här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-10-12 @ 11:16:18
URL: http://allasmslan.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn eller alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress (Det är bara jag som ser den):

Blogg eller hemsida? Skriv adressen här:

kommentarer:

Trackback