Valet 2006

Nu har jag gjort min plikt som svensk medborgare. Äntligen, jag måste bara få säga det, äntligen är valet snart över. Om några timmar stänger vallokalerna och ordet val kommer sakta men säkert sägas allt mindre. Jag tycker det är skönt.

Jag har gjort vad som förväntas av mig och nu hoppas jag att alla andra också gör det. Ja, åtmindstånde alla ni över 18 år. Ni andra, håll i hatten om fyra år är det val igen, då kanske ni också får rösta. Sen kan jag avslöja att det är inte så spännande som man kan tro.
Det har varit veckor, ja kanske till och med månader eller år fyllda av tvivel eller säkerhet. Jag har tvivlat. Vilka ska jag rösta på? Till en början bestämde jag mig för parti X, efter att ha läst runt och tittat på lite fler debatter bestämde jag mig för parti Y, efter lite mer betänketid valde jag parti Z. Sen har jag hoppat runt och funderat, det finns ju fördelar och nackdelar med alla partier. Jag kan avslöja att jag bestämde mig inte förrän jag klev in i vallokalen vilket parti jag skulle rösta på, men jag är nöjd. Det känns rätt.
 Jag är inte den som håller hemligt vad jag röstade på, jag står för min åsikt. Jag röstade på det parti med den mest långsiktiga politiken av alla. Med den fråga som är allra, allra viktigast. Miljön. Vi måste ta tillvara på miljön och tänka på våra kommande generationer.

Tyvärr tror jag att det kommer att bli ett maktskifte iår. Alliansen har gjort det enda som fanns att göra för att de skulle ha en chans att komma till makten. Gått samman. Men hur bra kommer det funka? Jag tvivlar på att det var en så bra idé. Om ett år kommer partierna säkert att vara osams och landet kommer att styras av femtielva olika viljor och personer. Jag håller alla tummar jag har för att vänstersidan ska vinna men gärna utan Göran Persson. Han är dryg och ingen bra ledare. Jag hade gärna sett att Fredrik Reinfeldt var Socialdemokrat, då vet jag vart min röst hade hamnat. Jag tycker att han verkar vara en bra ledare, men nu har han alldeles för tokiga åsikter.

Jag säger bara:
HURRA för vänsterblocket och BLÄ för alliansen.

Det är faktiskt med spänning jag väntar på resultatet!

Kommentarer
Postat av: Amandusvilma

Hello! Very interesting and professional site.


Kommentera inlägget här:

Ditt namn eller alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress (Det är bara jag som ser den):

Blogg eller hemsida? Skriv adressen här:

kommentarer:

Trackback